Nieuwe BMW 3 Serie

Getest op Nürburgring

Wachten wordt beloond. In voorbereiding op de serieproductie van de zevende generatie BMW 3 Serie wordt de sportieve sedan uitgebreid getest. En waar kan dat beter dan op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring. Afstemming van het onderstel en testen van de nieuwe wielophanging staan hierbij centraal.

Zoals alle nieuw ontwikkelde modellen van BMW ondergaan de gecamoufleerde prototypes van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan hun vuurdoop in de ‘Groene Hel’. Het bijzonder uitgebreide testprogramma van BMW bestaat onder meer uit het optimaliseren van het rijcomfort en de rijdynamiek. De ingenieurs van BMW hebben onder andere de wielophanging, schokdempers, stuurinrichting en dempers flink onder handen genomen. De Nordschleife van de Nürburgring staat van oudsher bekend om zijn zeer gevarieerde wegdek en bochten en was dus de perfecte locatie om deze componenten te verfijnen.

Het zwaartepunt van de nieuwe BMW 3 Serie Sedan ligt maar liefst 10mm lager dan dat van zijn voorganger. Het totale gewicht is, afhankelijk van de uitrusting, tot wel 55kg lager. Daarnaast zijn er verbeteringen aangebracht in onder meer de bevestiging van de wielophanging en carrosseriestructuur die ervoor zorgen dat de rijgeluiden worden geminimaliseerd en de besturing strakker is dan ooit.

 

Krachtigste viercilinder ooit

Een opvallende nieuwkomer in het motorengamma is een grondig herziene viercilinder-in-lijn benzinemotor. Dit is de krachtigste viercilindermotor die BMW ooit in een seriemodel heeft gemonteerd. Toch is het brandstofverbruik ongeveer 5% lager dan dat van zijn voorganger. Een belangrijke bijdrage daaraan levert de verder ontwikkelde 8-traps Steptronic automaat. Verder zorgt een partikelfilter voor een verlaging van de emissies van de motor, zodat die voldoet aan de Euro 6d-TEMP-emissiestandaard.